Firar inte påtvingade dagar

Och detta på grund av att just Mors- och Fars-dag är påtvingade dagar och det kommer, som allting annat, från USA! Och vi i Europa tar efter förstås. Samma sak med Hallowen. Allt är i kommersiellt syfte. Vad annars?

Så här står det i Wikipedia om "Mors dag":

Mors dag är en högtid då barn firar sina mödrar, men är även en kommersiell högtid som i Sverige inträffar den sista söndagen i maj. Dagen är officiell flaggdag i Finland, men dock ej allmän flaggdag i Sverige, men flaggning är vanligt förekommande.

Dagen introducerades i Philadelphia 1908 av amerikanskan Anna Jarvis för att på årsdagen av hennes egen mors, Ann Jarvis, bortgång hedra dennas minne. Den 10 maj 1908 hölls därför en gudstjänst med fokus på fjärde budet och moderskärlek. Kyrkan pryddes av Jarvis själv och till alla besökare delades vita nejlikor ut, moderns favoritblomma.

Dagen spreds i resten av USA under de närmaste åren och blev 1914 officiell helgdag. Även till Europa kom seden, först till Storbritannien och sedan till Skandinavien. I Sverige firades mors dag första gången 1919 på initiativ av Cecilia Bååth-Holmberg. Det var dock först många decennier senare som dagen uppmärksammades i större omfattning. Personer födda på tidigt nittonhundratal och deras barn firade inte dagen i någon större omfattning. Många hade uppfattningen att dagen endast tillkommit av kommersiella skäl för att handlarna skulle få sälja mera. De tyckte samma sak om Fars dag som inte heller den firades i någon större omfattning de första decennierna. Först på senare tid har dessa dagar uppmärksammats i större omfattning i Sverige.

Så inte sjutton kom dagen till för att mamma skulle få bli ompysslad inte. Vi minns väl alla våra döda på årsdagar och även varje dag.

Nej, vi måste faktiskt tänka om och bry oss om varandra varje dag. Tänk på alla stackars barn, som inte har sin mamma eller pappa i livet. Hur jobbigt är det inte för dessa? Så lider jag av hela mitt  hjärta med de kvinnor och män som inte lyckas på uppleva lyckan av ett barn.

Fia skrev i sin blogg idag:

Idag är det mors-dag, vi firar det inget spec men jag och
mor min ska upp till mormors grav och sätta dit lite liljekonvaljer!

Älskar dig mamma, bättre mamma är svårt att få :) 

Sådant värmer mer än allt annat. Likaså när Fia fixar middagen, bakar eller städar. Då känner jag att det kom från hjärtat. Maria skrev till mig på Facebook: Puss på din dag! Jag svarade: Puss tillbaka. Du är också mamma!

Nu blev det inga liljekonvaljer till mamma utan rosor. Och att det blev just idag, berodde på att vi inte besök graven på mycket länge. Det var så fint där med penséer som blommar. Inge var också med.

För övrigt så sov jag till 7.45 idag!!! Det trodde jag inte, men jag kan ju om jag vill hahahahaha

Kändes konstigt att inte gå till tvättstugan. Fia kom upp ca 8.30 och Inge 9.30. Hade då ringt till pappa och allt var bra. Frukost blev det och så bäddade jag innan disken.

In till pappa och fixade hans medicindosett. Därefter gjorde jag räkningarna åt både pappa och oss.

Sedan åkte vi till Blomstertorget, ett nybyggt sådant på andra sidan stan. Jisses så stort det var och mycket folk var det! Köpte rosor och så köpte jag två orkidéer till mig. Älskar ju verkligen denna växt. Har faktiskt en orkidée som har fått en unge. Ska snart klippa loss den och plantera i kruka. Ska bli så himla spännande att se om jag lyckas med den.

Mia hämtade Fia. De skulle handla och lite annat. Jag har hjälpt pappa med lite smått och gott.

Gjorde sedan svarta vinbärssaft på 2 liter bär. Nu är det bara 2 liter kvar i frysen :(

Fia kom hem och hon stekte bacon + fixade potatisbullar.

Vädret har varit växlande. Sol, moln och en himla blåst. Hatar blåsten!!!! 

Nej, nu ska jag fixa mackorna till imorgon och så ska vi se "Mästarnas mästare". Det är final ikväll och jag hoppas verkligen att Ingemar Stenmark tar hem det!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0