Mulen morgon blev en solig dag

Vaknade tidigt och gick upp och läste tidningen. Sedan blev det datorn. Men jag gick efter en stund ifrån och gjorde mig iordning. Känns skönt att ha gjort det. Ringde pappa omkring kl. 9. Det var bra sade han och det kändes skönt. Inge kom upp ca 9.30 och plockade fram frukosten. Jag väckte Fia, så att vi fick äta gemensamt.

Diskat och bäddat + sopat bort allt grus från framsidealtan. Gick sedan med tidningen till pappa. Fixade kaffe och smörgås åt honom. Därefter åkte vi iväg till sjukhuset/blodgivarcentralen med Fia. Sedan åkte jag och Inge till Arbetsförmedlingen med hans "tidrapport". Därefter till US och väntade på Fia. Nästa gång hon ska lämna blod, finns blodcentralen mitt i centrum. Kanske ett bra sätt för då är det nog lättare att "bara slinka in" och lämna blod.

Handlade mjölk och ost till pappa. Jag gick in till honom medan Fia och Inge gick hem till oss. Inge ville ha fika. Jag gjorde iordning i pappas mat och sade att Inge, jag och Fia skulle ta en tur. Jaha, hur länge ska ni vara borta då? Hela dagen och kvällen eller? Nej, inte så länge och du kan följa med om du vill. Men det ville han inte. Jag blev lite arg för han hade faktiskt klarat att kasta tidningar och gå runt i lägenheten. Detta kändes skönt för mig och det sade jag till honom. I nästa stund kom det: Ha det så trevligt! Ja, ibland blir jag ledsen för jag har verkligen hjälpt honom i flera dagar nu. 

Vi åkte till Motala och var ner till Varamobadet, där vi köpte glass. Flera som badade, så det kanske inte var så himla kallt ändå. Vi hade inga badkläder med oss utan åkte vidare mot Vadstena. Oh, jag älskar att åka på småvägar och hinna med att se lite av naturen. Vi passerade Tåkern och vi åkte genom Väderstad och Hogstad. När gjorde man det senast??? 

Fia ville sedan till Gunnes väskor i Mantorp. Klockan var då 15.10 och jag ringde pappa. Men först blev det till brorsan för telefon har varit knäpp och låst sig. Allt bra med dem. Frågade pappa om han kunde värma maten själv för jag hann inte hem till 15.30. Det var inga problem!!!

In på väskaffären och vem kom ut med en väska om inte jag. Fia hittade inget som passade henne.

Hem och när jag kom in till pappa, hade han ätit, men han tog det som han inte ville ha i lördags. Skitsamma! Viktigast var ju att han klarat av att värma maten och ta fram den till bordet. Lovade honom skinka och färskpotatis från mig till kvällen, så kunde han ta dagens mat imorgon.

Vi har ätit stekt falukorv och stuvad blomkål. Mums så gott. Diskat och så in till pappa med potatis, skinka, skarpsås och lite blomkål. Fixade TV:n åt honom.

Har nu ikväll plockat av 4 liter svarta vinbär och ska fortsätta imorgon. Även vattnat mina 4 tomatplantor, som börjar få gröna tomater. 



Detta är min "babyorkidé" som har vuxit ut från en blomsträng. Rötterna är enorma och blomsträngen växer den också, se nedan:



Så en bild på min brudorkidé med två nya blomstränglar från en befintlig blomsträngel:




Som ni alla förstår så är jag tokig i orkidéer och även S:t paulor.

Till sist blir det en bild från Östgötaslätten, tagen från bilen:
Nu ska jag kolla in på Facebook och se vad som hänt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0