Fyra veckor sedan

Undrade så när Fia skulle åka från skärgården igårkväll! Inge och jag satte oss för att kolla en film (som låg på biblioteket). Klockan 21.35 fick jag ett sms från Fia om att de åkte då! Så sent svarade jag! Kör försiktigt och se upp för alla "vilda" djur! Det var ju bara att coola ner sig och kolla filmen, som var riktigt bra. Fia kom ca 23.15. Det var ju inte i Loftahammar som de var, men väl i Helgenäs, som också ligger vid kusten.
Pratade lite och sedan var det natti, natti.

Jag sov mina 6 timmar, men jag drog mig nästan en timme. Läste sedan morgontidningen och så datorn. Men så gjorde jag mig iordning för jag tycker det är skönt att vara klar.

Ringde pappa vid 9-tiden och allt var bra. Fia kom upp och hon läste tidningen. Sedan ringde Mia. Hon skulle komma och hämta min cykel. Under tiden plockade jag fram frukosten och Inge kom upp. När Mia kom, så ösregnade det. Men Fia och jag gick ut ändå. Då står Mia vid baksidan och vill in. Vi tar det när regnet slutat. Jaha, sade jag, då får vi stå här hela dagen för det här kommer att hålla på (enligt SMHI:s prognos). Men det slutade, så vi gick ut och tog fram min cykel från förrådet. Men då började det igen. Skit i det sade jag! Nu ska cykeln in i bilen och så hämtade jag ett snöre som jag knöt fast. Mia skulle nämligen ha min cykel ikväll, då det är fest.

Diskat och bäddat. Gick sedan till pappa med tidningen och pratade en stund. Därefter satte jag igång att damma. Hade en golvlampa i sängkammaren, som egentligen ska stå i vardagsrummet. Men den får alltid flytta in i sängkammaren när julen kommer. Och i år har den blivit kvar. Nu visade det sig att den gått sönder. Jag fick själva lampstaget i handen och foten stod kvar. Den innehöll en himla massa småsten!!! Givetvis kom det ut på golvet, så jag bad Inge dammsuga noga där. Ja, för han dammsuger vartefter som jag är klar med dammandet. Vi lyfte även på sofforna i vardagsrummet och dammsög under. Shit, vad damm!!! Jag avslutade med att torka golven och Inge satte korsdrag. Det är så himla fuktigt så det tar tid för golven att bli torra. Under tiden  så satte jag mig vid datorn. Fia duschade under tiden.

Jag tvättade av mig ordentligt för duschar gör jag imorgon. Har ju så lätt för att svettas och det går inte att duscha varje dag. Det mår inte huden bra av.

Fia och jag åkte sedan till stan. Parkerade på Åhlenstaket. Men, jädrans gubbe som låg först (en bil emellan oss). Han åkte så sakta att jag fick motorstopp precis på branten. Vad jag sade då? Njae, det vill jag inte skriva här, men det var mycket grova ord som hoppade ur min mun. Få motorstopp när det är 90 graders höjd, det är ingen hit det.
Vi letade sedan flaskor och hittade på Lagerhaus. Köpte även nya värmeljus. Vintern kommer ju även i år och då är det gott att ha.

Var till Vårdcentralen på hemvägen och kollade hur det var med beställningen av blöjor till pappa. De visste inget. Sedan var vi till Hemköp och handlade lite. Träffade Stefan och Marita utanför Hemköp.  In till pappa med hans bullar och kex när vi kom hem.

Jag hällde upp dels klarbärsssaft, dels svarta vinbärssaft i de två flaskor som jag köpte. Gick sedan till Marta med dessa. Hon kommer ju både nu och då med nybakade thekakor och annat bröd. Äntligen kunde jag ge något tillbaka. Inte bara en blomma :)

Ikväll har vi ätit kassler i svampsås och stekt potatis till. Hade även lite kantaraller. Vi satt ute och åt. Tänk, men det blev bara 2 skurar på morgonen. Och SMHI som lovat regn hela dagen. TACK för att ni har fel!!!! Men nästa vecka måste det bara vara rätt prognos!!!

Var in till pappa och fixade TV-kanalen åt honom. 

Och nyss åkte Fia iväg för att sammanstråla med Mia. De skulle hem till någon kompis till Mia och sedan ner på Stora Torget. Fia hade ingen lust, men kände sig tvingad (som hon uttryckte sig). Det är väl oftast då som det blir jätte roligt. Och hon behöver komma ut.




Ovanstående foto tog jag när vi var till Lindö i Norrköping igår. Det är över Bråviken och jag tror att den plats som solen lyser på är Braviken.


En av våra fina solrosor. Denna har 3 blommor och jag fick dem av Tove och Gunnar (våra grannar). Den andra har vissnat ner, vilket känns trist.



Denna gröna fjäril, som är en nattfjäril, har suttit på porten där pappa bor  hela dagen. Jag kunde inte låta bli att fota den nyss.

Jo, idag är det fyra veckor sedan som jag gick på semester. Även Marita började sin semester och vi satt hos dem på kvällen och hade trevligt. Nu har vi båda två en vecka kvar och det känns både och måste jag säga. Skönt att  ha ett jobb att gå till och dessutom som man trivs med, men det är  himla skönt att vara  hemma också. Dock så kommer ju pensionen om några år :) Hoppas bara att man får vara frisk och ha hälsan i behåll.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0