Gjort svartvinbärssylt

Varit vaken vid två tillfällen under natten och haft vallningar. Inget kul alltså. Då är det skönt att öppna altandörren och dra in nattluften. När tredje vallningen kom omkring kl. 6.15 insåg jag att det var lika bra att kliva upp.

Skrev i min fysiska dagbok och sedan blev det datorn. Ringde pappa och allt var bra. Fia kom upp och vi tog fram frukosten. Väckte Inge så vi fick äta. Diskat och därefter gick jag till pappa och fyllde på hans medicin. Nej, jag hade inte tvättstugan idag. Unnar mig vissa helger att tvätta inne hos oss. Har insett att det är rätt så skönt att slippa springa ut till tvättstugan. Nackdelen är att jag inte har någon tumlare, men det torkar rätt bra ändå.

Tog ett par steg ut i skogen och hittade skogens guld. Även trumpetsvampen är igång nu. Underbart. Men attans, jag vet inte om jag fick en fästing på benet. Kan ju i så fall skylla mig själv, som inte hade långbyxor och strumpor över.

Fia blev hämtad av Thomas och barnen. Jag hade tänkt cykla till Skarpan, men Fia hade redan pratat med Thomas och så skulle jag ta med en stor kasse med ren tvätt till Maria. Sofia hade tvättat i tvättstugan åt henne i fredags. Så jag åkte ca 13.30. Inge var hemma. Först in till pappa.

Tove var lite ledsen för hon tyckte att Fia varit dum mot henne. Inte lätt att vara både tränare och moster  och tvärtom; spelare och syskonbarn. Men så är det nog annat som spelar in också som gör att tårarna kommer. Det är skönt att få släppa på gråten.

De mötte Tinnis. Annelie, Alicia och Elin kom och kollade. Och det var inte bara för att Tove var där utan Annelies systerdotter spelade i motståndarlaget. Förresten så kom även Malin dit (Annelies syster). Jätte roligt för vi har bara kontakt via Facebook.

Thomas var också där och även Casper. Andra halvlek stod Tove i målet. Hon är jätte duktig där, men hon är även duktig på plan. Tyvärr så fick hon en riktig smäll. Bollen tog på kinden och det blev avtryck. Gjorde så hemskt ont, så de bytte målvakt.

Gotteflickorna förlorade, men inte med tvåsiffrigt, som det blev sist! Grattis tjejer!!

Fia och jag handlade syltsocker och annat på Coop Extra. Hem och jag gick in till pappa. Allt bra. Han såg på fotboll.

Vi åt skinka, skarpsås och potatis. Fia åkte iväg. Hon, Mia och Casper skulle på bio och se "Bilar". Jag diskade. Därefter gjorde jag "Svartvinbärssylt med nektarin och vanilj".

Sylten blev supergod och den ska jag ha i filen imorgonbitti. Ja, just nu längtar jag till i morgonbitti :))) Så nu blir det inte bara saft på bären utan även sylt (undrar hur länge man kan köpa nektariner?).

Lade ut en bild på facebook på min orkidé, som fått en baby på en gammal blomstängel. Lägger ut den här också:



Så måste jag bara visa er den underbara orkidéen, som jag fick av våra goa grannar, Stefan och Marita för en vecka sedan:



Visst har den underbara färger!?!?! Den har fått sin plats i köket för i vardagsrummet är det fullt. Har en hibiskus, som breder ut sig. Ska nog snart ta och ansa den och då får jag plats igen.

Ja, dagens väder har varit underbart med sol och värme!!! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0