Elefantöron

Imorse cyklade jag och Marita tillsammans till våra resp. arbetsplatser. Kyligt var det, men luften var klar och fin. Attans alltså; det var bara +9,2 grader när jag kom upp. Alldeles på tok för kallt i augusti. Jag hoppas verkligen att det vänder snart och att vi får tillbaka värmen.

Gick igenom mejl och svarade en person, som försökt ladda ner en massa rapporter. Jag gick in på vår hemsida och kunde ladda ner dem. Samtidigt så hade  han beställt fysiska exemplar. Men då jag såg att det var en herre från utlandet och samtliga rapporter var på svenska, skrev jag till honom samtidigt som jag skickade med pdf-filer. Det finns ju alltid en engelsk summary i våra rapporter. Lite senare hade jag fått svar och han var såååå tacksam för mitt agerande :))
Gick ner i källaren klockan 7 och började slänga. Kicki kom strax efter och så även min chef. Vi tömde ett antal pärmar. Jag hade även flyttat över från kartonger och in i ett skåp. 

Efter fikat gick jag till mitt rum och kollade mejl samt ringde till pappa. Allt var bra. Fia ringde mig. Hon frågade om hon fick ta Kian till sin kompis. Vad skulle jag säga mer än att fråga pappa om det är okej. Är jag på jobbet så använder ju inte jag bilen.

Ner till källaren igen, men nu till ett annat ställe. Det visade sig nämligen att det fanns ett plåtskåp till. Detta stod utanför vårt utställningsförråd. Kicki och jag tog med en tunna + en kartong. Vi slängde som sjutton. Men det som var på skåpets topp kastade vi i brännbart. Så mycket damm och även fuktskadat.

Ja, så långt var vi klara. Nu väntar vi på att nycklarna hittas till övriga skåp. Jag var till biblioteket och kollade om där fanns några tidskrifter, men det var inte många. Beslöt att återkomma på tisdag.

Käkat lunch och plockade sedan lite. Sade till min chef att jag tänkte ta ut timmar och gick klockan 12. Men jag kom inte ut från huset förrän klockan var 12.30. Det var många som ville snacka på vägen :) Och det känns så skönt att kunna göra det. Man blir liksom avslappnad.

Cyklade hemåt, men stannade vid universitetet och pumpade åter igen luft i mina däck. Nej, jag menar i mitt däck. Det är framdäcket som inte håller luft ordentligt. Men sedan hem och in. Inge hade dammsugit och torkat golven. Underbart!!!

Inge och jag tog en fika. Sedan gick jag till pappa och tog med honom på en promenad. Lite kyligt var det allt.

Tog med pappas tvättunna och ställde den utanför hans köksfönster. Gick till tvättstugan för att avboka morgondagens tvättid. Träffade då Åsa, som arbetar inom hemtjänsten och brukar komma till pappa. Hon bor på gården längst ner (som vi uttrycker oss). Pratade en god stund med henne. Fia kom från sin kompis och till sist så avbokade vi tvättiden.

Fia och jag kollat på "Hem till gården". Tvättade en maskin här hemma. Gick till pappa och hängde upp hans tvätt. 

Och ikväll har jag då gjort ELEFANTÖRON. Vad detta är? Jo......

Vi köpte fläskfärs i torsdags och jag tog cirka 700 gram. Körde runt i dessa 700 gram med degkrokorna samtidigt som jag kryddade med salt, vitpeppar och Piffi allkrydda. Det skulle bli trådigt och det blev det efter ca 7 minuter.

Sedan rev jag av en bit plastfilm och lade på diskbänken. På den lade jag ungefär en knytnäves storlek (obs. min knytnäve :) ). Vek ihop plasten och så tog jag fram min släta brödkavel (skulle varit en taggad, men jag har ingen sådan). Kavlade till dess det var lövtunnt. Gjorde alla och sedan fixade jag pommes i stekgrytan (friterade alltså). Därefter stekte Inge "Elefantöronen" en minut på varje sida. Mums så gott det blev.....

Diskat och plockat iordning. Inge ringde Mia och de var på tåget. Bytet i Stockholm hade gått jätte bra och det var skönt.

Ska nog snart se på Postkodlotteriet eller vad det nu heter...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0