En dag att tänka på de man förlorat

Vaknade omkring klockan 5 och gick när klockan var 6. Det är ju ngen idé att kämpa och försöka somna om när det inte går. Och ingen tidning kom det, denna röda lördag. Så jag skrev i min fysiska dagbok om vad som hänt igår. Därefter blev det datorn. Tack och lov för denna tingest som jag har nöjet att ha! Stör ingen och jag går runt och surfar på olika sidor. Poppar det upp något som gör mig nyfiken, så söker jag på det. Vad sjutton gjorde jag förr? Jo, jag städade, bakade och så handarbetade jag. Men mina fingrar har tagit stryk, så numera klarar jag inte av att handarbeta. Baka går väl, men inget jag gör varje vecka. Städa? Ja, det behöver jag inte göra så ofta numera eftersom gubben min är arbetslös. Visserligen måste det göras en ordentlig städning då och då. Vid dessa tillfällen får vi hjälpas åt! Ibland har jag så svårt att greppa saker. Ett glas kan t.ex. bara glida ur näven på mig om jag inte tar ett stadigt grepp från början. Vänstra handen kan sova i princip dygnet runt. Då känner jag inte vad jag håller i. Allt kretsar kring stickningarna i handen.

Men jisses!! Nu blev det en lång ingress eller vad vi ska kalla det för.

Jag ringde till pappa ca 8.45 och sade åt honom att sätta på radion och lyssna på "Ring så spelar vi". Det skulle han göra. Fia kom upp och strax efter ringde pappa. Han fick inte in kanalen. Jag bad om ursäkt och sade att jag var inte klädd och kunde alltså inte springa in till honom. Han förstod. Fia och jag plockade fram frukosten. Vi behövde inte väcka Inge för han kom upp innan!

Efter frukost och disk, tog jag en dusch. Fixade mig iordning. Gick sedan in till pappa. Han trodde att batterierna var slut i radion. Naturligtvis var det så. Jag letade efter en elanslutning, men hittade ingen. Fortsatte då leta efter nya batterier, men  hittade inga. Däremot så såg jag en sladd och undrade vad den var till. Efter en stund såg jag att det fanns ett uttag för el i radion. Sprang och hämtade sladden, som jag sett! Och den passade. Fick in P4 och pappa blev superglad. Nu ska jag försöka att vara inne hos honom och kolla om det är rätt P4-kanal (alltså länsmässigt).

In till mig och de började bli klara. Träffade Stefan och Marita utanför porten när vi var på väg till bilen. De skulle ha gäster ikväll och jag önskade dem en trevlig kväll!

Vi åkte med travet och därefter till kyrkogården. Gick till mammas grav och lade en liggare samt satte dit lyktan och tände ett ljus. Därefter ett varv på stan innan vi åkte till Maria och lämnade av Fia. Hon skulle med Maria och barnen till Laserdome, där Casper skulle ha sitt kalas. Jisses så tuff han var.

Inge och jag åkte hem. Jag gick in till pappa och fixade en TV-kanal. Tog med hans tvättunna in till oss. Väl hemma, skalade jag potatis och morötter samt lade fram köttet till Sjömansbiffen, som Inge skulle göra.

Blev dator en stund. Åkte sedan och hämtade Fia och Tove. Vi åkte till kyrkogården, där vi tände ett ljus i Minneslunden för Henrik.



Fia och Tove tänder ljuset!




Ser ni hjärtat? Det är ett hjärta runt vår älskade son, Henrik. Hjärtat och blommorna har min bästa vän, Neta, gjort för några år sedan. Det är så fint och jag blir lika rörd varje gång som jag skriver ut detta! Tack Neta!

Så här ser det ut vid Minneslunden! Vi har aldrig köpt någon krans eller liggare till  Henrik eftersom Minneslunden egentligen ska vara en plats att minnas. Man ska kunna åka till vilken Minneslund som helst i vårt avlånga land och tänka på de som man förlorat. Men tidens anda har gjort det så här:



Efter besöket hos Henrik, gick vi till mammas grav. Där brann lyktan så fint:



Sorry, men Tove sträckte ut handen precsi när jag tog bilden.

Efter besöket vid mammas grav (det är en familjegrav och mina farförfäldrar samt min ena faster finns också där) gick vi till Tobias' grav. Tobias var klasskamrat med Fia på högstadiet och dog i somras. Han hade en elakartad cancer.



Här sätter Fia ner sitt ljus.



Det var mycket blommor och även ljus hos Tobias, som gick bort alldeles för tidigt. Mitt i livet kanske man skulle säga, men jag vill nog säga: Han var i början av livet!

Så kom vi hem och då åt vi Sjömansbiff, som Inge tillagat. Det var jätte gott. Tove älskar mat och hon åt!

Därefter satte Fia och Tove igång att gräva ur en pumpa. Så här fin blev den:



Ja, Fia är fin, men huvudet under armen blev också fin! Eller hur ??

Ut på altan, där Fia och Tove satte värmeljus i huvudet. Blev verkligen fint!




Nu önskar jag er alla:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0