Skolavslutning för grundskolan

Semester idag!!!! Så jag hade klockan på väckning 5.30. Hade varit vaken innan, men när klockan ringde, var jag supertrött. Skönt att höra eller?!?!

Gick upp och gjorde mig iordning. Därefter läste jag morgontidningen. Sedan blev det datorn en stund. Fia kom upp och när klockan var 7 väckte jag Inge. Dags för frukost. Fixade kaffe så att det räckte till termosen också. Maria ringde och undrade var vi var. Folk började strömma till och hon kunde inte hålla platser åt oss  hur länge som helst. Stress då eller?? Väskan var packad och jag var klar. Det var bara Fia och Inge som inte var  helt klara, men det blev de snart. In till pappa med tidningen. Han låg kvar i sängen för hemtjänsten hade inte kommit ännu. Vi parkerade vid Gamla Linköping för hela parkeringen framför Cupolen var upptagen av ett stort tivoli!!!! Halvsprang lite in i Folkets Park och till Konsertteaterna. Hittade Maria och Thomas. Sedan kom även Thomas mamma och hans bror. Så kom då förskoleklasserna och därefter följde 1:an, 3:an och sist 2:an.

Rektorerna pratade en stund, bland annat om särskoleelevernas lärande. Hur de var ute i naturen och så "klick" så blev det en bild. Så fortsatte en av rektorerna sitt tal. Nästa rektor ville att barnen skulle se bakåt och inte framåt på sommarlovet. De skulle se bakåt och försöka förstå hur mycket de lärt sig under detta år. Tack framfördes också till föräldrar.

Vi sjöng alla både "Du gamla du fria" och "Den blomstertid nu kommer".

Till slut så var det dags för eleverna att sjunga. Först ut var 3:orna som sjöng "Härliga sommardag".

Så 2:orna som sjöng: "Jättesköna sol" (den innehöll ordet "rund" och där hörde man klart och tydligt att barnen kommer från Östergötland för det blev det klassiska breda r:et).

Ettorna sjöng "På ett berg" och till slut var det förskoleklasserna som sjöng "Den olydiga ballongen".

Därefter sjöng de tillsammans "Sommarlov" och "Vi har pluggat färdigt".



Tove sjunger verkligen, det syns!

Så gick vi alla ut i det mulna vädret, men som tur var inget regn. Kyligt var det. Flickorna frös i sina tunna klänningar.

Men fikade gjorde vi och det smakade gott. Min rabarbertårta uppskattades (i alla fall så sa de att den var god).



Här står då gullungarna efter att ha fikat. De följde med kompisar hem, Maria åkte och jobbade. Thomas hade åkt tidigare.

Vi åkte hem med "fikakorgen". Ringde och kollade hur länge vi skulle behöva vänta på gångjärnet till frysen. Fick då veta att de skulle komma idag mellan 13 och 16. Vi passade på att åka och veckohandla.

Hann knappt plocka in varorna förrän en kille ringde och sade att han var på väg. Klockan var ju bara 12 då! Fy alltså, men det lät på honom som att vi hade orsakat böjningen på gångjärnet. Vi står väl för sjutton inte och trycker igen dörren. Nej, det måste varit ett fabrikationsfel.

In till pappa ca 13.10. Vi åkte till tandhygienisten. Pappa skulle vara där 13.40, men kom in 13.50. Jag gick runt i vårt affärscentrum under tiden. När jag kom åter dröjde det inte förrän jag hörde pappa muttra. Han var arg på den höga kostnaden: 768:- Det är skandal att ni ska suga pengar ur oss gamlingar hörde jag honom säga. Och han har rätt. Pappa borde fått tandvårdskortet eftersom han har hjälp från hemtjänsten flera gånger per dag. Undrar vem som inte vill ge honom detta kort????

Hem och hjälpte pappa med gröna dosor som han fått från Anticimex. Han har nämligen fått oönskade hyresgäster. Just det! Myror i mängder! Hoppas nu att han snabbt blir av med dem.

Fia hade gjort lax i ugn och det var varmt när jag kom in. Smakade jätte gott! Diskat och så drog Inge ut spisen åt mig. Det behövdes nämligen städas bakom den.
 
Nu är Fia och tränar Tove och gänget i fotboll. Sedan kommer barnbarnen med hem hit för de ska sova här inatt. Imorgon får vi väl hitta på något kul!



Här kramar Maria om Ulrika, som varit både Toves och Caspers fröken i 6-års.

Kramizzar alla och ha en trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0