Pappa inlagd igen

Tack Elisabet för din fina kommentar!

När inte jourläkaren hade ringt klockan 21 igårkväll, stängde jag av min mobil. Hemtjänsten åkte till pappa för att ge honom alvedon. Jag var trött så jag lade mig ca 21.10. Hade sovit så dåligt natten innan. Cirka 21.20 ringde hemtjänsten. De fick inte i pappa tabletterna, men hade hittat Treo, som de gav honom. Det gick lite bättre. Han hade 39 i temp. Natten skulle titta till honom 2 gånger, vilket kändes skönt.

Jag lyckades somna, men vaknade vid 2-tiden. Sedan blev det hackig sömn. Gick upp 4.10 och gjorde mig iordning. Frukost och tidningsläsning. Datorn en kortis. Väckte Inge 5.05. Han skjutsade mig och Marita. Full fart på jobbet. Ringde nattpersonalen ca 6.10. Pappa hade sovit båda gångerna, vilket var bra. Tänkte: det kanske vänder. Men...

Jobbade på och klockan 10 var det dags för en liten kurs/info om ett nytt system med att skicka nyhetsbrev. När det var mot slutet, ringde Inge. Distriktssköterskan hade ringt och sagt att pappa skulle åka in med liggande sjuktransport. Hemtjänsten hade plockat ihop lite saker. In till mötet igen och sedan var det lunch. Ringde brorsan som tyckte att jag kunde stanna på jobbet. Pappa var ju under vård nu! Men en kollega till mig gav mig dåligt samvete. Hon frågade hur jag kunde sitta kvar på jobbet och jobba. Jag svarade, att det inte var mycket jag kunde göra. Så ringde sjuksköterskan och kollade lite med mig. Hon sade att de hade full koll på pappa. Jag gick till biblioteket och gjorde tidskrifter. Sedan ringde sköterskan igen. Hon undrade om jag kunde komma upp vid 14.30 för då skulle det bli vårdplanering. Visst!! Fia hämtade Marita och sedan mig. Vi skjutsade hem Marita. Sedan följde Fia med till sjukhuset/akuten. Pappa låg på "Alma" och där fanns fyra sängar som alla hade patienter. Pappa hade inget ätit och inte druckit heller. Jag var förvånade över att han inte fått dropp. Samordnaren kom inte förrän 15.15. Sköterskan tyckte att jag skulle stå på mig om att pappa skulle stanna. Fick sedan träffa överläkaren och en AT-läkare. Båda två var supergulliga. De skulle lägga in pappa på observationsgeriatriska. Imorgon ska de ta ställning hur de ska gå vidare. Fia åkte till Maria, där hon skulle äta mat. Sedan skulle hon på Caspers träning.

Pappa fick dropp satt. Sedan bar det iväg ner i kulvertarna. Och pappa skrek och svor!!! Sade till killen att han fick sakta ner. Han skrattade och insåg att det var nog ingen idé att ta trucken. Vi gick och det var en bra bit. Geriatriska ligger i gamla lokaler. Väl där tog de hand om pappa på bästa sätt. Han satte sig upp och ställde sig upp och bytte säng. Pratade lite med honom och sedan sade jag att han skulle försöka sova och se till att bli bra.

Gick ut och ringde Fia, som kom efter ca 15 minuter. Hann ringa brorsan också. Vi skulle höras imorgon.

Fia skjutsade hem mig och sedan åkte hon tillbaka till Caspers träning. Jag ringde på hos Marita. Sedan in. Pratade lite med Inge och därefter duschade jag. Inge fixade en omelett åt mig. Mums så gott.

Blir inget pussel idag för jag har inte hunnit gå in där.



Kommentarer
Postat av: Marita

Jag tänker på dig och skickar styrkekramar till dig

2011-09-13 @ 19:56:08
Postat av: Sickan

Vad bra att din pappa är under vård nu..

jag tror nu att han får stanna där och

han klara sig ju inte hemma ändå.



Det gör inget att du inte ha något pussel :)



Kraam

2011-09-13 @ 20:00:51
URL: http://sickanscrapkort.blogspot.com/
Postat av: Karin

Vad bra att pappa har blivit inlagd igen. Han skulle kanske ha det lite bättre om han bodde på ett äldreboende där han får lite mer sällskap om dagarna. Du gör ju ditt bästa med att serva honom på kvällarna och därtill sköter du hans tvätt så du ska absolut inte ha dåligt samvete.

Pusslen som du lägger ut tar jag bara som en bonus när jag läst din blogg :)

Stor bamsekram till dig

2011-09-13 @ 20:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0