Datahaveri på jobbet

Sov till klockan ringde! Jippie!!!! Åkte med Stefan och Marita. Fy attan så kallt det var: -11 grader och blåst! När jag kom till jobbet och hade satt igång datorn, fungerade ingenting. Mejlsystemet fungerade inte, inte nätverket och inte internet. Och allt är man ju beroende av. Skulle t.ex. ha tag på telefonnummer, men det gick ju inte. Inte kom jag åt adressregistret! Så vad göra??? Inte mycket. Först ca 9.15 hade de löst problemet. Full fart då. Lagt ut en rapport, ringt far, uppdaterat i adressregistret m.m.

Efter lunch hade jag ett roligt samtal. Ringde Transportstyrelsen och ville bli kopplad till deras fakturasupport eller ekonomiavdelningen. Någon som hade fakturareferenser på personalen. Ett ögonblick! Jag kopplar dig till fordon! Jäklar tänkte jag! Nu blir det fel. Och fel blev det! En telefonsvarare rabblade upp en himla massa om vad det gällde och vilket registreringsnummer jag hade. Jag svarade: Detta gäller inte fordon utan människor! Knäpptyst blev det. Så kom det: Jag uppfattade inte ditt svar. Om du har glömt ditt registreringsnummer så var snäll och säg Fortsätt. Det gjorde jag. Hamnade då hos en levande telefonist i Borlänge (tack och lov). Hon var tillmötesgående och bad mig vänta för hon skulle koppla över till växeln i Norrköping. Men jag väntade och väntade så till slut orkade jag inte mer. Skickade ett mejl till berörda istället och hoppas på svar.

Arbetade till kl. 14. Stefan och Marita väntade utanför. Hem och där stod Fia och barnen och väntade på mig. Fia skulle låna pengar av mig till en present barnbarnens nya syskon.

In och pratade med Inge. Därefter till pappa. Allt bra med honom. Vi pratade en stund. Gick sedan in och gjorde räkningarna. Skönt att ha det gjort. Såg därefter på "Hem till gården".

Ringde min faster ikväll. Oj, oj, oj!! Ikväll var hon ledsen och jag erbjöd mig flera gånger att hjälpa henne, men näe då. Hon hade klarat sig själv och det ska hon fortsätta att göra. Men hallå! Inse att du snart är 93 år. Vad kan jag göra mer än att säga att jag "sträckt ut handen" och vill hon greppa den så är hon välkommen.

Var nyss in till pappa. Fick mig ett gott skratt igen. Han skulle sätta in Canal+ Fotboll och nu skulle han slå in ordet "FOTBOLL" på dosan. Tänk så det kan snurra till i huvudet. Nu var det ju tur att jag gick in dit, för jag hade sagt fel kanal till honom. Det skulle vara 114 och inte 75.

Ska snart se på "Halvåtta hos mig".

Säger till er alla:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0