En smak av sommar

Jag var verkligen supertrött igårkväll och lade mig ca 21.15. Tove kom hit ca 19.50 för hon ville sova här och så ville hon se på Melodifestivalen  med Fia.
Jag somnade väldigt snabbt och sov till ca 1.30. Då var det något som störde mig, så jag låg vaken en stund. Men till slut så somnade jag om och sov till ca 5.40. Väcktes då av att en bil körde in på gården (det knarrar i snön av bilens hjul). Gick upp och kollade vem tusan det var. Det var en taxi som lämnade av några. Om det var några som kom hem från en fest, så kunde de väl gått av på gatan!!!

Gick upp 6.35 och gjorde mig iordning. Klockan 7 var jag i tvättstugan och körde igång. Hade inte Fias lakan med mig, men maskinerna blev fyllda ändå. Körde långa programmet. Bokade även grovtvättstugan och gick och hämtade den stora vita mattan. Skönt att få den ren. Sedan in och en stund vid datorn. Ut igen ca 8.15. Flyttade över till tumlaren och hängde lite i torkrummet. In till pappa och pratade en stund. Sedan in till mig. Alla sov, så det blev datorn igen. Ut igen och då vek jag ihop lakanen. In till pappa med hans skjorta, som skulle hängas.

Nästa gång jag kom in, hade de vaknat. Maria hade ringt och väckt dem 9.20. Vi åt frukost och sedan tog jag med mig Fias lakan och handdukar. Ja, jag vet!!! Hon kunde gått ut och tvättat själv, men kanske jag får igen detta på något annat. Var ju liksom för kallt idag för en långpromenad, så jag var glad för den här motionen som jag fick. Klättra och sträcka på sig ett antal gånger.

Inge gjort köttfärssås och jag satte igång att göra svarta vinbärssaft. Tog fram 4 liter från frysen. Det var det jag menade med dagens rubrik. Det blev lite smak av sommaren. Fia hjälpte mig att hälla över i silduken. Jisses som det skvätte! Jag fick naturligtvis på mig, så det blev mera tvätt.

Vi åt färsk pasta och köttfärssås. Jisses så gott det var. Diskat och så kokade jag upp saften och skummade. Rörde i socker och lite natriumbensonat. Hällde sedan upp på rena flaskor. Tove tyckte detta var superspännande!

Fick drygt 3 liter saft, vilket jag tycker är ett bra resultat. Ut till tvättstugan och då hade jag med mig silduken, min tröja + att jag tog tygkassen, som vi samlar kartonger i (alltså mjölkkartonger och annat smått).

Klockan 15 kom Maria och hämtade Tove. Jag följde med henne ut till bilen och pratade en stund med Maria. Sedan till tvättstugan, där tvätten var klar och jag städade efter mig. Helt slut var jag. In till pappa bara och frågade om läget.

Ringde på hos Marita och lämnade över en flaska saft. Stefan var ju så flitig i augusti och hjälpte mig att plocka. De ville inte ha några vinbär för egen del. Så då var det inte mer än rätt att de fick en flaska.

Och när vi ändå har smak av sommar, så ska vi äta varsin kantarellsmörgås  ikväll. Längtar massor!!!

Trött är jag ikväll, men så har jag klättrat på stegen, klättrat på pallen i torkrummet och sträckt på mig. Imorgon hoppas jag på mildare temperatur så jag kan få en promenad.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0