Hann inte sola något idag

Sov till ca 6.40. Gick upp och läste tidningen och därefter datorn. Jag gjorde mig iordning efter en stund. Lika bra det. Maria ringde och undrade om Casper fick vara här när hon och Tove var på Skänninge marknad. Det fick han. Hon skulle höra av sig. Ringde pappa och allt var bra. Fia kom upp och Inge strax efter. Frukost och disk. Bäddade också innan jag gick till pappa. Tog med honom på en promenad. Lite svalare, men inte kallt. Det var nog blåsten som kändes lite kall.

Plockade av 2 dl vinbärsblad för jag skulle prova "Toras dricka". Receptet fanns i dagens morgontidning:

Toras dricka

2 dl svartvinbärsblad, hårt packade
2 citroner
1 l vatten
2 dl strösocker

Plocka små blad från busken, sköj dem noga. Skiva citronerna och varva sedan blad och citronskivor i en burk. Koka upp vattnet och häll i sockret, rör tills det löst sig. Häll i sockerlagen och låt blandningen dra med lock i åtminstone tre timmar. Sila och servera med is.

Sedan åkte Inge, Fia och jag till ICA Maxi och handlade. Hem och plockade in varorna. Gick till pappa med hans varor. Sedan åkte vi iväg och uträttade ett ärende till. Det tog lite tid, men vi hade ju ingen panik. Synd bara att jag inte kunde sola :)

När vi kom hem gjorde jag "Toras dricka". Därefter fikade vi och åt daimtårta. Fick den + en tårtspade av ICA Maxi. Jisses så söt tårtan var!

Maria ringde och sade att Casper skulle följa med till Skänninge. Fia undrade om hon kunde få följa med, men de var fullt i bilen.

Sedan klippte Inge gräset. Fia började, men Inge slutförde. Stefan klippte deras gräs och så avslutade Inge med att klippa pappas.

Fia undrade om inte vi kunde åka till Skänninge. Inge vägrade! Han kunde tänka sig att följa med imorgon, men då har många lämnat marknaden. Så Fia och jag åkte. Köpte universalmedlet (det som jag tog bort alla insekter på bilen igår). Den burken som jag har hemma, har jag nog haft i 2 eller 3 år och det är inte slut. Så köpte vi oss varsin ryggkliare :)

Köpte även ett par Foppatofflor till Inge. Jo, en rulle med avfallspåsar blev det också. Träffade Maria och barnen. Imorgon åker barnen med sin farmor och "farfar" till Stockholm. De kommer hem på lördag igen.

Fia och jag kom hem strax efter klockan 20. Då åt vi middag!!! Inte klokt, men daimtårtan tog bort hungern.

"Toras dricka" blev riktigt läskande, så den ska jag göra fler gånger innan hösten kommer.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0