Cykla är härligt, men kan vara farligt

Imorse cyklade jag och Marita till våra resp. arbetsplatser. Det gick kanonbra tycker jag. Efter en natt med lite sömn, var det faktiskt skönt att få cykla. Vej inte varför jag sovit dåligt, men så är det ibland.

Jo, för att knyta an till min rubrik, så gillar jag inte detta med att man får cykla på vilken sida man vill. Här har de målat en mittremsa, där gångarna ska gå till höger och cyklisterna ska hålla till vänster. Dessutom får man cykla åt båda hållen. Jag anser att det ska cyklas på höger sida. Finns den en cykelbana på båda sidor om bilvägen, så är väl det naturliga valet att cykla åt samma håll som bilarna? I söndags, när vi cyklade på just den här sträckan, var jag inte beredd på att att det kom en cyklist från vänster (alltså cyklade hon åt fel håll enligt mitt tycke). Dessutom skulle hon över till andra sidan. Då hade det ju varit bättre om hon valt den sidan från början. Men i vår kommun resonerar de som så, att det är bättre att cykla på sidan, som man ska åt, än att korsa bilvägen flera gånger. Men hallå!! Vi har så många övergångsställen med signaler, så det är inget problem. När jag var barn fick av skolpolisen lära oss att cyklarna ska kör åt samma håll som bilarna.

Jaha, så fick jag ur mig detta. Jag, en gnällkärring? Nej, tror inte det. Men det skulle liksom var lättare att cykla om det fanns andra regler i den här stan.

På jobbet har det varit lagom med arbete. Var till biblioteket och där fanns en del att göra! Datorn strulade lite igen och jag är lovad en ny. Men när???

Naturligtvis så ringde jag pappa och allt var bra. Inge och Fia har jag också pratat med. Fia cyklade till träningen idag och Inge tog en promenad.

Jag cyklade hem strax efter 14. Marita och jag bestämde att hem cyklar vi själva, men till jobbet tar vi sällskap av varandra.

Varit en solig och fin dag även idag. Tog en promenad med pappa när jag kommit hem. Det tyckte han var skönt.

Sedan satte jag mig på framsidealtan och läste. Inge kom ut och fikade ihop med mig.

Fia har varit och kollat på Caspers fotbollsträning och jag har duschat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0