Kolmården idag

Vaknade omkring 5.30 och gick upp strax därefter. Läste en mycket skrynklig tidning. Dags att klaga igen! Varför i h-e ska vi acceptera att alltid få blöta och skrynkliga tidningar? Vi betalar lika mycket som alla andra.

Sedan blev det datorn en stund innan jag stekte ägg till smörgåspålägg. Tillbaka till datorn och då började jag verkligen fundera på om vi inte skulle ha pannkakor med oss istället för varmkorv! Så jag gick ut och fixade det. Gjorde även iordning plastbestick och papperstallrikar + servetter!

Fia kom upp och strax efter så väckte vi Inge. Det var dags för frukost. Ringde pappa sedan och allt var bra. Fia åkte och hämtade Casper. Jag gjorde mig iordning. Casper tyckte det skulle bli kul med besöket på Kolmården. Tove var där förra helgen med Maria och Lasse.

Plockade ner så mycket som gick i en liten kylväska. Juicen tog jag i min ryggsäck. Gick in till pappa med Corren och hjälpte honom med TV:n. Tycker att han är lite off just nu, men det är väl inte så kul att sitta ensam så mycket. Jag önskar att jag skulle räcka till mer än vad jag gör.

Så åkte vi med travet innan vi fortsatte till Kolmården. Mycket bilar hade det kommit, men p-platser fanns det :))
Dock var det många bussar som kom och när vi fick se kön, var vi glada över att vi bokade via nätet igår! Det var i princip att bara gå direkt in.

Vi gick mot Savannen och där stod dessa:



De kallar oss Mods :))

Först var det en som och drack vatten och sedan kom de en efter en.

Därefter kom vi dit där noshörningarna var:



Visst är de mäktiga!


Därefter vände vi oss om och där var elefanterna. Det såg så roligt ut för hö fanns uppsatt i ett nät på ett lina. Elefanten stod med ena benet på en sten och rystade och rystade så att höet ramlade ut. Han eller hon fick givetvis massor på sin rygg.



Då kom där en anna elefant och åt från ryggen :))



Sedan fortsatte vi en bit och tittade på djuren i savannen. Där var en antilop som 10 minuter hade fått en kalv. Så himla gulligt:



Ja, det var så gulligt att kolla på dessa två. Men så vill nog mamman gå och gömma sig med sin nyfödde (-a), så hon gick iväg och ungen följde efter. Men rätt som det var kom flera antiloper och släktingar till dem och knuffade på kalven, så den blev liggandes. Jag kunde ju inte låta bli att skrika. Blir så rädd och hatar verkligen att se på.

Frågade djurvårdarna om detta beteende som visst var väldigt vanligt! De hoppades att kalven klarade sig.

Alltså jag tror att jag slutar min berättelse här och fortsätter imorgon med mer bilder och kanske en lite video.

För nog tog vi bilder allt.

Men jag kan ju berätta om när vi skulle äta matsäck. Det regnade då och vi hade precis kommit till chimpanserna. Fanns ju tak över huvudet och bord. Till min fasa så upptäckte jag att jag glömt tallrikar, bestick och servetter hemma! Vi kunde inte äta yogurten, men pannkakorna gick ju att rulla ihop.

Dagen bjöd på ömsom sol, ömsom regn.

Men som sagt mer imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0