Lite om vad vi gjort vecka 28

Nu äntligen ska jag försöka att skriva lite om vecka 28.

Tisdagen den 13 juli

Vår snälle granne, Stefan, skjutsade oss till Centralen ca kl. 9.20. Innan dess hade jag varit in till pappa med tidningen och givit honom en kram.

Tåget mot Stockholm av gick kl. 10:

Vi satt i vagn 2, som var den sista vagnen.

Framme i Stockholm ca 11.40. Tog  en promenad i hettan till vårt hotell, Kung Carl på Birger Jarlsgatan.

Så här såg det ut inuti, precis vid receptionen! Visst ser det härligt ut!!!

Tvättade av oss och sedan tog Inge och jag varsin öl på hotellet. Fia tog juice. Satte oss på uteserveringen utanför hotellet. Alltså jag badade i svett! Det bara rann om mig. Så hemskt det är, men jag kan ju inte göra något åt det!

Planerade lite vad vi skulle göra och kom fram till att en båttur runt Djurgården skulle vara mysigt. Promenad till Strömkajen där båten avgick från.

Tog nedanstående bild på Inge och Fia innan båten kom.

Här passerar vi Nacka strand och Carl Milles skulpturen, som sprutar vatten.

Vi såg även riktiga lyxkryssare:

Eller vad sägs om denna! Fick ju tyvärr inte med hela båten på bilden.

Efter denna underbara båttur, gick vi till Kungsträdgården och kollade läget.

Fia tog denna bilden på oss två :))

Var till systemet och köpte ett par öl och en flaska vin.

Till hotellet sedan och tvättade oss samt bytte om. Därefter tog vi en promenad till det som alltid varit vår favoritrestaurang, en kinakrog vid Östermalshallen. Men den har blivit sämre, konstaterade vi. Åt buffé och tog varsin öl till.  Blev en långpromenad efter maten. Kvällarna är ju så underbara!
Ringde naturligtvis till pappa innan vi gick ut och åt.  Har även varit i kontakt med Maria. Hon och Lasse var då på väg till Öland.

Onsdagen den 14 juli
Vaknade tidigt denna morgon. Sov förresten dåligt på natten, men vad gjorde det. Duschade och gjorde mig iordning. Fia vaknade och strax efter även Inge. Ringde pappa och allt var bra med honom. Vi åt sedan frukost och den var helt underbar! Riktig hotellfrukost :))

Så gick vi Kungsträdgården och tog bussen därifrån till Stadshuset. Visst vi kunde ha promenerat dit, men det var ju så varmt!! Därifrån åkte vi med denna båt till Drottningholms slott!

Vilken  härlig båtresa det var. Det trodde jag inte innan.

Vi gick runt och kollade lite! Ingen Viktoria där, trots att det var hennes födelsedag :)) Skoja bara! Hon befinner sig på smekmånaden ännu. Jisses vad en del har det bra!

Inge tog lite bilder, som följer här:

Det ligger ju väldigt fint!!

Grinden in till parken.

Parken framför slottet!

Hemresan gick med en ångbåt och var mycket trevlig. Satt ute i solen och det var så himla skönt.

Fia och jag tog en promenad till Hötorget, där jag köpte en klänning och Fia en plånbok.
Kunde köpt orkidéer för 50:-/styck, men det är ju inte lätt att frakta det på tåget. Annars hade jag köpt 4 stycken, det lovar jag!!! Shit alltså!! Varför kan vi inte ha ett "Hötorg" här där vi bor????

Så tog vi en tur till Fjäderholmarna. Såg när Finlandsbåtarna kom. Först var det Viking Line:

Jag ringde hem, men fick inget svar. Blev superorolig när jag inte fick något svar en halvtimme senare. Ringde hemtjänsten och de skulle kolla upp. Fia och jag skulle ju bada! (Klockan på kameran går fel! Den var 17:15 när Viking Line kom förbi.).

Sedan kom Silja Line's Symphony:

Till slut så ringde hemtjänsten. Pappas telefon hade laddat ur och han tänkte inte på sin bordstelefon. Skönt att inget hade hänt. Förlåt mig Inge och Fia för att jag blev så uppjagad och orolig. Kan ju inte hjälpa det!! Önskar att jag vore som många andra. Alltså de som kan konsten att koppla av och inte tänka på sina föräldrar.

Fia och jag hade tagit på oss badkläder, men fy så kallt det var!!! Det blev bara att doppa fötterna. Tog på oss och så åkte vi tillbaka till Nybrokajen.

Vi funderade på var vi skulle äta. Fia och jag ville äta räkor, men hittade ingen sådan restaurang. Så vi gick uppåt på Birger Jarlsgatan och hittade ett steakhouse. Det var gott där också och mätta blev vi.

Tog sedan bussen till Sofia, som vi undrade var det låg. Men vi kom inte dit, för när vi kom upp på söders höjder och tittade ut, så beslöt vi oss för att hoppa av bussen.

Den här bilden är tagen med Fias kamera! Nog är det vackert!!!

"Stockholm i mitt hjärta ......."

Promenerade en bra bit innan vi tog bussen tillbaka till hotellet. Inge och stod utanför och kollade insläppet till nattklubben mitt emot (gamla Spy Bar) innan vi gick och lade oss. Fia hade redan åkt upp till rummet.

Torsdagen den 15 juli
Hemresedagen var kommen, men vårt tåg avgick inte förrän 18.21, så vi hade dagen på oss. Åt en underbar frukost och så packade vi. Kollade så att inget var glömt och jag hade även ringt pappa.
Tog T-banan till Centralen och så skulle vi ställa in våra väskor i boxar. Det var kaos där!! Kaos är förresten lndrigt sagt. Datasystemet var utslaget. Gick inte att betala för boxen. Tog tid innan vi hittade någon ledig för det första. Vi var faktiskt på väg att ge upp. Fia ringde och felanmälde och till slut så kom det en. Vi fick ha varsin box. Tog säkert en timme innan vi var ute. Då var vi lite sura allihop och blev nästan osams om vad vi skulle göra. Slutade med att vi tog T-banan mot Hässelby strand, men så kom vi på att vi skulle kanske åka Tvärbanan till Hammarby sjöstad. Så vi hoppade av tunnelbanan och åkte tillbaka till Alvik, där vi bytte till Tvärbanan.
Åkte med den till vändstationen. Promenerade ut mot vattnet. Kom på att Stefans och Maritas son pratat om att det gick att åka båt därifrån. Så vi gick mot den platsen. De båtar som var gratis, gick till Barnängskajen, som låg inte långt ifrån där vi hoppade av bussen kvällen innan. Men vi valde en båt som kostade och den skulle avgå efter en timme. Så vi tog en fika på ett ställe. Sedan åkte båt till Nybrokajen. Buss till Sergels torg. Vi gick Drottninggatan mot Slottet. Jag gick in i en affär, där jag alltid brukar handla vykort, men tänk! Jag hittade inget alls.

Efter att vi hade gått runt en stund, föreslog jag att vi skulle ta en öl! Inge trodde han hörde fel :)) Men jag var så törstig och så var jag även i behov av en toalett. Två flugor i en smäll heter det visst! Fia tog juice. Sedan gick Inge och Fia till en 3-butik i Gallerian. Jag gick och köpte en liten sak till Marita. En prydnadssak med defliner. Jag vet ju att hon älskar delfiner. Sedan gick jag till "Plattan" och väntade på Inge o Fia. Ringde pappa under tiden och allt var bra. Ringde även till Maria. De hade det bra. Tänk, men även barnen var på Öland tillsammans med deras pappa och hans nya. De hade husvagn. Men Maria hade inte träffat dem. Hade hon gjort det, så hade nog barnen velat följa med henne i stället.

Så kom då tåget och jag ringde Marita och berättade att det avgått tidsenligt. Men sedan körde det sakta på visa ställen och ingen meddelade varför. På uppresan fick vi hela tiden information, men inget på denna resan. I Norrköping körde vi in i en ordentlig regnskur.
Ringde Stefan, som nog redan var vid Centralen, och meddelade att vi var försenade. Så himla gulligt av honom. Både skjutsa och hämta. Vi tackade så jätte mycket. Jo, pappa ringde ju och undrade var vi var. Han trodde vi skulle varit hemma klockan 19. Jag betonade för honom att vi skulle komma efter kl. 20, men det  hade han glömt.

När vi kom in och jag var på badrummet, så hörde jag råttan! Jädrans alltså! Den levde fortfarande och maten var kvar. Plockade upp resväskan och sedan letade jag efter telefonen. Hittade den inte. Kom på att pappa ringt när vi satt i Stefans bil, så jag ringde på deras dörr och frågade om vi kunde gå till bilen och kolla. Och där låg den!!! Jag var in till pappa en kortis.

Fredagen den 16 juli
Ringde felanmälan (som i sin tur ringde Anticimex) för nu var jag trött på "Helge". Fia och jag var och handlade mat och annat. Inge ville vara hemma. Handlade även åt pappa! Jag var in med det när vi kom hem.

Så kom killen från Anticimex och på 10 minuter var råttan död. Den var bakom tvättmaskinen och var väldigt medtagen. Förresten, så var det ingen råtta utan en skogsmus. Men de kan sträcka ut sig och bli långa.

Hände inte mycket mer den dagen. Jo, det gjorde det väl, men....

Igår tog vi den tur till Motala och idag åkte Fia till Sports Camp igen. Ännu en vecka som ledare. Förresten så har Fia kommit in på lärarutbildningen, men hon vet inte hur hon ska göra. Hon vill ju bli sjuksköterska!!!!

Inge och jag tog en tur till Mem idag. Så himla fint där! Sista slussen på Göta kanal är ju där! Denna båten kom och slussade:

Varit lite svalare idag och det har blåst massor. Hade tvättstugan imorse och jag har även varit in till pappa ett antal gånger.

Ja, detta var lite om vecka 28. Kommer säkert att lägga in mer bilder framöver, men det får räcka för idag!