Lite om hästen Fuxa och även kort om dagen

Hej kompis!

På jobbet har det varit som vanligt med undantag av att Fia kom vid 12-tiden. Hon skulle hämta hem maten till pappa eftersom vi skulle handla efter att jag slutat. Men Fia stannade en stund och hjälpte mig att skicka iväg rapporter. Under tiden beskar jag adresslappar till tidskriftsboxarna. Underbart att få hjälp. Sedan åkte Fia hem och när hon gick från pappa så ringde hon till mig. Vad tror du morfar gjorde? Han åt pyttipanna. Men då hade han kvar från igår svarade jag.

Pappa hade tydligen tagit sig en promenad och det är ju bra att han företar sig något. För fy attan så trist det måste vara att bara gå runt i lägenheten och ingen att prata. Visserligen kommer ju hemtjänsten ett antal gånger per dag, men de har ju så himla bråttom till nästa vårdtagare.

Inge och Fia hämtade mig kl. 15 och så åkte vi och handlade. Var in till pappa efter att vi plockat in varorna.

Nu har Inge och Fia + barnbarnen åkt iväg på ishockey. De ska se träningsmatchen mellan LHC-Södertälje. Ja, just det Fia gick upp i ottan imorse för att följa med Tove och Casper till skolan. Maria mår ju inte riktigt bra så hon är hemma från jobbet. Men nu ikväll kände hon sig i alla fall lite bättre.

Så till hästen Fuxa, som jag aldrig har träffat, men pappa har berättat om hästen.

Så här var det. Pappa arbetade på ett bryggeri när han var ung pojke och han körde med andra ord ut drickabackar till kunder. Då var det träbackar som rymde 25 flaskor. De lastade massor med backar på vagnen och så for de ut. Fuxa gillade sitt jobb och hon gillade pappa har jag förstått.

När så dagen var slut sade pappa till Fuxa: Hem nu! Och Fuxa lade iväg som ett jehu raka vägen hem till sitt stall.
Så var det på den tiden när de inte behövde trängas med en massa bilar.

Kramizzar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0